Herontwerp

Door 247pro op dinsdag 22 november 2011 12:00 - Reacties (11)
Categorie: -, Views: 6.863

Het maken van een herontwerp ofwel redesign is iets wat iedereen kan. Zo, dat is eruit.

Dat was iets wat ik belangrijk vond om direct te vermelden, zeker omdat het zo is. Het herontwerpen heeft niet altijd met meubels, architectuur of voorwerpen te maken. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde bedrijfsprocessen of handelingen die uitgevoerd dienen te worden.
Het tot stand komen van
"Het bestaande aanpassen" vind ik een betere benaming omdat het een breed begrip is die op veel manieren toe te passen is. Laten we beginnen met een handeling, het aanpassen van een handeling.
Als voorbeeld neem ik het hanteren van een pen. De eerste keer dat je met een potlood of pen iets op een blaadje (of de muur) schreef kraste had je de het complete voorwerp in je hand, waarbij de punt uitstak. Redelijk snel houd je het voorwerp anders beet om zo gemakkelijker te schrijven.

Zoals de subtiele hint aangeeft, is het de bedoeling dat je het voor jezelf (of de eindgebruiker) gemakkelijker maakt met behoud van de functie.

Een andere handeling is een lijn tekenen (om bij het potlood/pen verhaal te blijven). Op het begin doe je uit de vrije hand, waarin je geen rechte lijn maar een curve maakt. Daarna maak je gebruik van een liniaal of iets anders wat recht is (ik gebruik meestal een ander vel en hou de pen/potlood tegen de rand ervan). Dit is een ander goed voorbeeld, om zo toch op het gewenste resultaat uit te komen zonder een pak papier op te maken om een rechte lijn te krijgen. De volgende stap is zonder los hulpmiddel, ik vermeld specifiek los hulpmiddel omdat je zonder fysiek hulpmiddel geen geleiding hebt.
De volgende stap is simpelweg ťťn vinger van de hand waarin je pen zich begeeft langs de rand van het vel te houden en op deze wijze een lijn tekent die parallel is aan de rand van het vel, wat met mijn (volgens handschoenfabrikanten) medium handen ertoe resulteert in een leeg vlak in het midden van het vel.

Een flinke verbetering, een complete handeling minder. Dit betekend hetzelfde resultaat maar minder om mee te zeulen en hetzelfde resultaat in minder tijd omdat je niets hoeft uit te lijnen met het vel.
Indien je in het midden van het vel ook lijnen wilt hebben op dezelfde manier kan je het vel dubbelvouwen en zo doorgaan, of voor gelinieerd en/of geblokt papier kiezen.
Doorontwikkelen
Zoals je hierboven las is het ontwikkelen ťťn stap, wat eigenlijk altijd doorgaat tot het perfect is. Het doorgaan noemen we doorontwikkelen.

Op het moment dat je ergens mee bezig bent wat je vaker doet, zie je bepaalde verbeteringen. Een verbetering betekent niet dat het op moment van constatering slecht is, en dat de bedachte verbetering een verslechtering kan zijn op het bestaande zoals op het eindproduct, of bijvoorbeeld de werksfeer.
Als je een bepaald product of dienst (ja, dat kan ook) aan gaat passen heeft het positieve en negatieve kanten.
Als voorbeeld nemen we het assembleren van computers. Als je 10 man in dienst hebt die elk van begin tot eind een computer assembleren, betekend het dat ze alles zelf moeten doen. Als je de taken verdeeld en zodoende een productieproces begint waarin iedereen een taak heeft werkt het efficiŽnter omdat iedereen zijn taken optimaliseert.
Die efficiŽntie betekend mťťr productie, mocht de vraag niet toenemen wordt er logischerwijs gekeken wie ze het minst zullen missen en die werknemer kan op zoek gaan naar een nieuwe baan. Betekend dit dat het erop vooruit is gegaan of is het juist achteruit gegaan ?

EfficiŽnter werken heeft er dus voor gezorgd dat er iemand overbodig werd in het bestaande proces. Op het moment dat er efficiŽnter gewerkt wordt, nemen de kosten namelijk ook af. De positieve kant van bovenstaand verhaal is dat er productiever gewerkt wordt, en er lagere kosten zijn.
De negatieve kant daarentegen is dat werknemers minder afwisseling hebben, en er iemand op straat is beland.
Goede ontwikkeling
Om het iets neutraler te houden kom ik nu met twee voorbeelden van producten die doorontwikkeld zijn, te beginnen met een goede ontwikkeling.

Een Ontwerp en de ontwikkeling ervan is afhankelijk van het gebruik. Regelmatig zie je dat ergens een nieuwe versie van is, maar meer weg heeft van oude wijn in nieuwe zakken.

http://zam.zamimg.com/ffxiv/icons/1C61024F.png
Hierboven zie je een helm zoals ze vroeger gemaakt werden. Toch is dit niet zo handig op een motor, de helm moet op je hoofd blijven tijdens het rijden.

http://www.joppen.nl/images/nieuws/helmeaglegr.jpg
Toen kwam dit model, met een verstelbare riem voor je kin. Deze bleef zitten en bood bescherming op de weg tegen vallende objecten, maar je had nog steeds last van de wind die je ogen zowat je keel in drukte. De oplossing is simpel, draag een bril.

http://get-them.nl/wp-content/uploads/2011/08/met-bril6.jpg
Zoals je ziet op dit model, beschikt het over een bril die tijdens gebruik voor je ogen zit, en als je niet aan het rijden bent gewoon op je helm past. Goede ontwikkeling.
Tevens zie je hier dat je op de kinriem een snelle koppeling hebt zoals bij een autogordel.

http://www.beastmotoren.nl/kleding/motorkleding/sunny.jpg
Voor een verbeterd comfort kwam het vizier, die je tijdens gebruik naar beneden kan klappen en als je stilstaat omhoog kan zetten.

http://www.scootparts.nl/CmsData/Artikelen/Fotos/10350751204/10350751204_mainimage_productDetail_1.jpg
Dit was de opvolger voor de mensen die meer bescherming waardeerden en toen kwam er een stuk om de kin heen.

http://www.moto-zone.bg/store/images/helmets/CG-LYTShi.jpg
De opvolger hiervan was een helm waarbij je de kin ook omhoog kon zetten, en bovenstaand model heeft er zelfs een verschuifbaar stuk in wat functioneert als zonnebril.


Tijdens deze ontwikkeling zijn er constant kleine toevoegingen gedaan zoals een betere bescherming, hoger comfort en natuurlijk het uiterlijk.
Punten als comfort die ik hierboven niet heb genoemd zijn bijvoorbeeld luchtinlaten, wat je bij de open helmen helemaal niet nodig had, verschillende soorten bekleding aan de binnenkant voor een beter draaggemak, gaten in de helm zodat je genoeg kan horen wat er om je heen gebeurd, en niet te vergeten de toevoeging van communicatiemiddelen in je helm zodat je kan bellen tijdens het rijden. Met de juiste combinatie telefoon kan je die tevens gewoon in je zak houden door spraakbediening.

Al met al zie je dat dit product enorm ontwikkeld is, en nog steeds zijn er mensen die het door blijven ontwikkelen. Wat misschien opgevallen is, is dat dit puur motorhelmen zijn. Een fietser kiest namelijk een andere helm, wat tevens ook andere ontwikkelingen heeft gehad, evenals een pilotenhelm, die toch net andere functies heeft.
Een minder goede ontwikkeling
Hierboven zie je de ontwikkeling van een helm, die ver doorontwikkeld is op specifieke functies. Nu komt -met alle respect- een minder goede ontwikkeling.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het een slechte ontwikkeling is, het kan een hele goede ontwikkeling zijn als je opzettelijk gaat overleven in de wildernis, maar geeft meteen weer een groot nadeel welke ik na het positieve ga behandelen.
Waar ik het over heb ? De spork !

http://www.thinkgeek.com/images/products/zoom/bbfa_star_trek_starfleet_academy_spork_combo.jpg

Positieve ontwikkeling:
- Minder om mee te nemen tijdens een survival tocht.
- Komt in verschillende kleuren en er kan, zoals in bovenstaand model, in geŽtst worden.

Negatieve ontwikkeling:
- Geen mes, dus alsnog twee voorwerpen die je mee moet nemen om te eten
- Als je in de wildernis bent en je raakt dit object kwijt, heb je niets meer. Met een vork kan ik snijden, net als met een lepel, een vork kan je als lepel gebruiken, en een lepel kan je gedeeltelijk als vork gebruiken. Mocht je dus een spork meenemen naar de bushbush en je raakt deze kwijt, heb je alleen je mes nog (die je los mee moet nemen) om te eten.

Frappant vind ik wel, dat als je naar de wildernis zou gaan (waar het eigenlijk voor bedoeld is), je bestek mee neemt. Dat geeft me de vraag of je ook meteen een bord (twee, misschien wil er iemand mee eten) een kruidenrekje en magnetron meeneemt.
Conclusie
Doorontwikkelen, het bestaande aanpassen, redesign, het is iets wat iedereen kan, en hopelijk ook doet. Zoals je leest betekend het niet dat je straks een unibody muis moet ontwerpen (zal ik er meteen patent op aanvragen ?), maar het kan ook een handeling of bedrijfsproces zijn.
Mijn vorige blogpost heeft me toch laten schrikken dat het in drie dagen twaalfhonderd keer geopend is (views betekend niet dat het gelezen is natuurlijk) en zou de lezers graag om hun eigen ervaring willen vragen. Noem een willekeurig iets wat je graag zou willen aanpassen of aangepast hebt. Mocht het iets zijn waarin ik kan helpen door bijvoorbeeld een CAD tekening voor je te maken, schroom niet en stuur me gewoon een berichtje.
Voor zover mijn blog van vandaag, deze keer dus met afbeeldingen om te verduidelijken wat ik bedoel, en ik ben zo objectief mogelijk geweest (kom op, over een spork kŠn je niet objectief blijven). Nu ga ik eerst een unibody muis ontwikkelen, tot blogs !

Volgende: De tafel 02-'12 De tafel
Volgende: Less is more 11-'11 Less is more

Reacties


Door Tweakers user GewoonWatSpulle, dinsdag 22 november 2011 13:06

De spork is eigenlijk ook geen redesign te noemen, het is meer een pun.

Je begon aardig en ik werd op het einde hevig teleurgesteld.
een vork kan je als lepel gebruiken, en een lepel kan je gedeeltelijk als vork gebruiken
En laat me raden je bent een Ork? Ork, ork, ork, soep eet je met een...

Door Tweakers user Convo, dinsdag 22 november 2011 13:18

Ik ben het met je eens dat een spork niet zo'n goede doorontwikkeling is. Maar het argument dat je aanhaalt over het kwijtraken in de wildernis vind ik vergezocht. De simpele reden dat een spork niet handig is, is dat je er niet goed mee kunt prikken ťn niet goed mee kunt lepelen. Er worden twee dingen gecombineerd tot iets dat op beide vlakken maar half werkt.

In de wildernis kun je prima prikken met je mes, en anders eet je maar met je handen :Y)

Door Tweakers user 247pro, dinsdag 22 november 2011 13:20

Een vork heeft tussen de steel en de punten een holle vorm waardoor je het (uitgaande van in de wildernis zijnde zoals de context aangeeft) als lepel kan gebruiken, en een lepel kan je als enkelblads vork gebruiken (althans, dat doe ik eigenlijk altijd bij babi pangang).

Door Tweakers user jbdeiman, dinsdag 22 november 2011 13:31

Het zou ook logischer zijn geweest als de ene kant een vork en de andere kant een lepel was geweest. Als je toch de windernis in gaat ben je ook vast niet bang voor vieze handjes bijvoorbeeld.
Ik mis hier inderdaad de functionaliteit en in de wildernis gebruik je je mes in principe voor alles, snijden, prikken, en soep (of vocht) naar binnenwerken doe je lekker zoals het hoort: Slurpend uit een bakje, niets netjes met een lepel. Net zo min als dat je in een driedelig pak gaat survivalen, of in je survivalsuit naar een 5 sterren restaurant gaat.

Door Tweakers user DarkKnight, dinsdag 22 november 2011 13:38

Eigenlijk wil je de "sporf": http://en.wikipedia.org/wiki/Sporf
De alles-in-ťťn oplossing... en die bestaat dus ook!

[Reactie gewijzigd op dinsdag 22 november 2011 13:39]


Door Tweakers user kingtim, dinsdag 22 november 2011 14:13

De spork is ook uitstekend te gebruiken voor sommige desserts waar de gecombineerde prik/schuif actie echt perfect is! (niet alleen voor de wildernis dus...).

Door Tweakers user Elijan9, dinsdag 22 november 2011 14:57

Dat is geen spork, dat is een foon! Tssk.... :Y)

Door Tweakers user Damic, dinsdag 22 november 2011 16:24

GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:06:...Ork, ork, ork, soep eet je met een...[/small]
SPORK xD


Door Tweakers user Bartjezz, dinsdag 22 november 2011 20:49

Ik vond deze zin wel pakkend:
Dat geeft me de vraag of je ook meteen een bord (twee, misschien wil er iemand mee eten) een kruidenrekje en magnetron meeneemt.

Idd, jungle'en ga je meestal per persoon doen (die dan zijn eigen zooi meenemt) en dan hoef je geen gereedschap te hebben. Een mes heb je als het goed is zowiezo bij je, dan heb je automatisch je 1-vingerige vork en als lepel gebruik je gewoon het bakje/pannetje waar je je goed gevulde goulashsoep in hebt warm gemaakt...

Maar het idee van redesignen is wel okť, zolang het maar verbeterd wordt, en niet onnodige/onnozele updates verzonnen worden, waar je gelijk al van denkt: en nu?!?!

Door Tweakers user MaZeLe, zondag 5 februari 2012 21:19

Een late reactie, maar toch: https://sol.scouting.nl/i...dd&id=31070&prop_id=31070. Alles ineen, dus Mes, Lepel en Vork... Waar scouting al niet goed voor is :p

Reageren is niet meer mogelijk